No-one likes general adverts, and ours hadn't been updated for ages, so we're having a clear-out and a change round to make the new ones useful to you. These new adverts bring in a small amount to help pay for the board and keep it free for you to use, so please do use them whenever you can, Let our links help you find great books on glass or a new piece for your collection. Thank you for supporting the Board.

Author Topic: Another Schmetterling question for Pamela  (Read 11806 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pamela

  • Members
  • **
  • Posts: 2577
  • Gender: Female
    • Pressed Glass 1840-1950
    • Hamburg, Germany
    • http://www.pressglas-pavillon.de
Another Schmetterling question for Pamela
« Reply #10 on: June 08, 2006, 08:50:10 PM »
Leni, I am going to copy here what Mauerhoff posted meanwhile and my answer, I sincerely hope, Ivo and Frank will be of help - otherwise it will take me a few months more to translate all this:
Liebe Frau Wessendorf,

da Ihre Anfragen von allgemeiner Interesse sind, habe ich mir erlaubt eine Kopie
dieser eMail an Herrn Geiselberger für die nächste PK zu schicken.
In der Anlage sind  dazu ein Bericht und 3 Abbildungen.
Nun einige Einzelantworten:
Nach England wurden vor und nach dem 2.Weltkrie exportiert, das trifft auch für
Australien zu. Mit Gläsern, mit gleichem Design, aber aus Vorkriegs und
Nachkriegs- Herstellungsperioden müssen sie immer rechnen.(Siehe dazu mein
Bericht in der Anlage)
Alle mattierten Gläser sind nicht beschichtet, sondern die Glasoberfläche wurde
matt geätzt.
Dazu sind 2 Verfahren üblich gewesen:
Das Streichverfahren und das Tauchverfahren. Da mit technischer Flußsäure
gearbeitet wurde, waren erhebliche Arbeitsschutzbestimmungen und -gesetze zu
beachten.
Nachfolgend möchte ich allgemein das Prinzip der beiden Mattätzverfahren
erläutern.
Streichverfahren:
Mit herkömmlichen Pinseln wurde eine "quarkähnliche" weiße Masse auf die zu
ätzenden Glasbereiche dick aufgestrichen. Nach einiger Zeit Einwirkung wurde der
"Quark" sehr sorgfälltig mit Wasser abgepült. Aus diesem Grund gibt es mattierte
und glatte Flächen auf dem Glasgegenstand.
Die Streichmasse war meistens ein Gemisch aus Ammoniumfluorid, Flußsäure und
Schwerspat als Füllmasse. Diese Stoffe wurden empirisch entsprechend der
Glassätze eingestellt und gemischt.
Tauchverfahren:
Der Glasgegenstand wird in eine Lösung aus Flußsäure und Fluoriden eingetaucht.
Nach einiger Zeit der Einwirkung wird das Glas in verschiedenen Wasserbädern
sorgfältig gewaschen.
Beide Verfahren wurden vor 1945 in Ottendorf-Okrilla angewendet. Im
Tauchverfahren ätzte man  vorallem die Figuren für Tafelaufsätze u.ä. matt.
Aus Arbeitsschutzgründen  wurde im VEB Sachsenglas nur noch im Streichverfahren
mattgeätzt, auch die Figuren. Daraus ergeben sich bestimmte
Unterscheidungsmerkmale, die ich gern im persönlichen Gepräch beantworte.

Sie müssen aber immer damit rechnen, dass auch Veredlungsbetriebe oder
Glashütten mit einer leitungsfähigen Ätzerei, Aufträge anderer Glaslieferanten
ausführten und das schon vor 1945 und auch im Ausland.
Ich habe z.B. im Beleuchtungsglaswerk Bischoswerda noch 1991 Aufträge von Werner
Sahm ( Fa.Rastal, Höhr-Grenzhausen) zum Tauchätzen von polnischem Pressglas
angenommen und ausgeführt.

Herzliche Grüße Dietrich Mauerhoff

Liebe Frau Wessendorf,
die Abbildungen der Gläser 00651 und 00811 habe ich mir noch einmal
angesehen.Bestimmt haben sich Recht, dass es sich dabei um Hellglas handelt, das
mit einer farbigen transparenten Schicht überzogen wurde. Aus den Bildern kann
ich das nicht eindeutig ersehen. Aufgefallen ist mir jedoch bei 00651 die
unterschiedliche Färbung bei Schale und Figur. Bei 00811 machte mich das
schmutzige Blau aufmerksam. Am Rand dieses Tablettes ist etwas Glas
abgeplittert. Sind diese Stellen auch eingefärbt? Was dort
aufgetragen(wahrscheinliich aufgespritzt) wurde, kann ich nicht sagen. Möglich
ist ein transparenter farbiger Lack. Das Lackieren von Hellgläsern ist groß in
Mode gekommen. Sie erinnern Sie sich bitte an den Besuch bei Glasax in
Schwepnitz.  
In der Sächsischen Glasfabrik August Walther & Söhne sowie im VEB Sachsenglas
Ottendorf wurden keine Pressgläser mit farbig transparenten Stoffen überzogen.
Warum auch? Es war doch viel einfacher im Hafen das Farbglas zu schmelzen.
Nichts ist "einfacher", als ein Glas im Hafen hellblau mit Cobaltoxid
einzufärben. Vor 1945 gab es eine Abteilung Glasmalerei, die auf Pressgläser
bunte Blümchen mit Emeilfarben malte (Sortiment Mohnblume und Perlitgläser),
Biergläser mit Etiketten versah und mundgeblasene Vasen bunt dekorierte.
Die bei Ihnen vorliegenden Gläser wurden nachträglich beiarbeitet, aber gewiss
nicht vom Glashersteller in Ottendorf-Okrilla oder Radeberg.
Zu Farbunterschieden:
In Ottendorf-Okrilla wurde immer streng darauf geachtetet, dass bei zusammen
gehörigen Glasteilen ( z.B.Tafelaufsatz mit Schale und Figur) so gut wie keine
Farbunterschiede auftraten. Das gehörte einfach zur Lieferqualität! Erhalten Sie
Stücke die durch Farbverschiedenheit auffallen, so wurden diese Stücke später  
zusammengestellt und die Originalität  (gleicher Lieferung zum gleichen
Zeitraum) ist anzuzweifeln. Beim Farbton rose' gab es manchmal unterschiedliche
Farbschwankungen, die aber durch die nicht immer beherschbaren Redox-Redaktionen
in der Glasschmelze aufgetreten sind. Wenn die Stücke  farblich nicht
zusammenpassten, wurde eben das Glas aus einer nächsten Schmelze genommen und
erst dann der Tafelaufsatz oder der Schalensatz zusammnegestellt und
ausgeliefert.
Der in 00651 abgebildete Tafelaufsatz ist demnach kein Original. Er wurde
nachträglich zusammengestellt, dass dann die Schale noch lackiert ist,
unterstreicht die Fälschung. Die ursprünglichen Teile sind natürlich originale
Einzelteile aus unterschiedlichen Herstelungsperioden.
Zu Glaslackierungen.
Etwa nach 1960 (vielleicht auch eher?) brachte die Fa. Degussa "Organische
Glasfarben" (so hieß der Handelsname) auf den Markt. Damit wurden Hellgläser
dekoriert. Die Einbrenntemperaturen waren wesentlich geringer als bei
Emailefarben. Allerdings war die Abriebfestigkeit auch deutlich geringer.
Ab 1972 erhielt der VEB Glaswerk Schwepnitz die Erlaubnis organische Glasfarben
zu impotieren, um Exportaufträge beliefern zu können. Es handelte sich dabei um
transparente Farben in den satten Tönen gelb, blau, rot, grün der Fa. Degussa.
Es wurden damit kreiförmig längliche vertiefte Stellen im Dekor der Pressgläser
eingepinselt und die Gläser danach bei 120 ° C getempert und so die Farbe
"eingebrannt". Das Hellglas bekam  farbige Punkte und Stellen, entsprechend der
Mode. Der Name des Design ist mir leider entfallen. Es wurde nie Pressgläser in
dieser Zeit über die gesamte äußere oder innere Fläche lackiert.
Diese Art der Einfärbung mit Farbgebungen aller Art gab es dann erst nach 1992
in der Glasax GmbH in Schwepnitz.
Ich vermute also, dass die Ihnen vorliegennden Gläser mit einem farbig
transparenten Lack behandelt wurden und wahrscheinliih viele Jahre später, nach
dem die Gläser hergestellt waren.
Beize schließe ich aus. Bleigläser wurden erfolgreich gebeizt, Rotbeize (auf
Kupferbasis) und Gelbbeize (auf Silberbasis), die Technologie ist etwas
kompliziert ( würde für dies Mail zu umfangreich) und ist eine Veredlungstechnik
für anspruchsvolle Gläser (vielfach bei böhmischen Gläsern praktiziert)
Das Aufbringen einer transparenten Emailfarbe schließe ich auch aus, eine für
gewöhnliche Pressgläser teure Technologie, außerdem hohe Bruchgefahr . Vieleicht
machen es Fälscher bei Einzelstücken, wenn es sich preislich lohnt



Viele Grüße Dietrich Mauerhoff
Pamela
Die Erfahrung lehrt, dass, wer auf irgendeinem Gebiet zu sammeln anfängt, eine Wandlung in seiner Seele anheben spürt. Er wird ein freudiger Mensch, den eine tiefere Teilnahme erfüllt, und ein offeneres Verständnis für die Dinge dieser Welt bewegt seine Seele.
Experience teaches that anyone who begins to collect in any field can feel a change in his soul. He becomes a joyful man filled with a deeper empathy, and a more open understanding moves his soul.
Alfred Lichtwark (1852-1914)

Support the Glass Message Board by finding a book via book-seek.com


Offline Ivo

  • Author
  • Members
  • ***
  • Posts: 8228
  • Gender: Male
Another Schmetterling question for Pamela
« Reply #11 on: June 09, 2006, 07:05:50 AM »
Quote

dear mrs Wessendorf,

As your questions are of a general interest I allowed myself to send a copy of the email to Mr. Geiselberger for the next issue of PK<..>.
And now the single answers:
Both before and after the war glass was exported to England and also to Australia. You should count with glasses of identical design from the pre- and post war period. (cf annex)
The matt glasses have not been coated but the surface was etched matt.

There were 2 different techniques: Brush and dip. As liquid technical acid was used, the security measures and legislation were considerable.

I'd like to clarify the general principle of both acid satination techniques.

Brush:
Using normal brushes a yoghurt-like white substance was applied in a thick layer. After a certain time the "yoghurt" was washed away carefully. That is why you have clear and matt surfaces in the same piece. The agent we used was usually a mix of Ammonium fluoride, liquid acid and Barite as a filler. These chemicals were mixed empirically in accordance with the glass formula.

Dip:
The glass piece was dipped in a solution of liquid acid and fluorides. After a certain time the glass was carefully washed in a series of baths.

Both processes were used in Ottendorf-Okrilla before 1945. The dip process was mailly used for figurines of center pieces.

For reasons of health & safety, in the VEB Sachsenglas (= during GDR time) we only used the brush process, also for the figurines. This results in certain characteristics which I will be happy to explain in a personal conversation.

You will have to count with the fact that other decorator firms and glass works with a high capacity satination department, did third party work for other glass suppliers, also before 1945 and also abroad.

As late as 1991 I have dip satinated Polish pressglass in the Lighting glass works of Bischoswerda for Werner Sahm (Rastal company, Höhr-Grenzhausen)

kind regards Dietrich Mauerhoff

dear mrs Wessendorf,

I have again looked at pictures of glasses 00651 & 00811 and find that youre correct in saying this is clear class with a coloured coating.
The pictures are not conclusive.

What I can see is a colour difference in dish and figuring of the 00651. In 00811 the dirty blue is remarkable. At the edge of the plate some glass was splintered off - have they been coloured in in these places? What matter was brushed or sprayed on I cannot say, possibly a transparent colour lacquer. Lacquering clear glass has become high fashion, remember the visit to Glasax in Schwepnitz.

In the Sächsischen Glasfabrik August Walther & Söhne, as well as in VEB Sachsenglas Ottendorf no pressglass with coloured coating was made. Why should we? It was much simpeler to melt coloured glass in the kiln.

Nothing is simpeler than colour a glass bright blue in the kiln using cobalt oxide. Before 1945 there was a department glass painting, which painted colourful flowers onto pressed glass using enamel paint (Papaver assortment and Perlit glass), applied labels to beer glasses and decorated hand blown vases.

Your glasses were decorated subsequently, and certainly not by glass maker Ottendorf-Okrilla or Radeberg.

Re colour differences:

We always paid close attention in Ottendorf-Okrilla that matching pieces did not have a matching colour (e.g. centerpieces with dish and figurine) - this was part of the quality! If you find pieces with a colur difference, then these have been matched at a later date and the orgininaly (same delivery, same period)must be doubted.  

In pink glass there were sometimes colour differences due to the not always controllable redox-reactions in the oven. If pieces did not match in colour, the glass from the next oven batch was used before matching dishes and figurines.

The centerpiece displayed in 00651 can therefore not be an original. It was put together at a later date; that the dish was lacquered underlines the forgery. The original parts are of course original parts from different periods.

Re glass lacquering.
Some time after 1960 (perhaps earlier?) Degussa started marketing "Organic glass colours" (TM) for the decoration of clear glass. The muffle temperatures were much lower as enamel colours, however, wear resistance was lower too.

From 1972 the VEB Glaswerk Schwepnitz obtained permission to import organic Glass colours, so we could fulfill export orders. We used transparent Degussa colours in the full tones yellow, blue, red & green. We used these to paint lengthwise deepened circles on the pressglass, which went in the muffle kiln at 120 degrees to fire on the colour.

The clear glass obtained colourful dots and patches, in accordance with fashion.  I do not recall the name of the patters.  

At no time were pressed glasses ever lacquered on the surface or inside. This type of colouring with all types of colours was only made after 1992 at Glasax GmbH in Schwepnitz.

I suspect that your glasses were treated with a coloured lacquer many years after manufacture.

I am exclusing flash colour. Flashed glass on lead glass is possible red (based on copper) and yellow (based on silver) has a somewhat complicated technical process (too long to explain) and is a decoration technique for high class glasses, mainly used in Bohemia.

Applying a transparent enamel paint on press glass can be excluded, the technique would be too expensive and there would be the risk of breakage .  Perhaps fakers use it on single pieces when the price is right

best regards Dietrich Mauerhoff
Quote

Support the Glass Message Board by finding glass through glass-seek.com


Offline Frank

  • Author
  • Members
  • ***
  • Posts: 9508
  • Gender: Male
    • Glass history
    • Europe
    • Gateway
Archive Candidate
« Reply #12 on: June 09, 2006, 07:47:14 AM »
Fascinating.

Support the Glass Message Board by finding a book via book-seek.com


Offline Glen

  • Author
  • Members
  • ***
  • Posts: 2903
  • Gender: Female
    • Carnival Glass Research and Writing
Another Schmetterling question for Pamela
« Reply #13 on: June 09, 2006, 08:06:04 AM »
I need time to understand and think through the actual information from Mr. Mauerhoff - but what I really am posting here for now is to say a huge THANK YOU to:

Pamela (for getting the info and posting)
Dietrich Mauerhoff (for sharing and helping)
Ivo (for translating)

What an incredible international joint effort has gone into furthering glass information for the entire glass world.

Thank you, thank you, thank you.

Glen
Just released—Carnival from Finland & Norway e-book!
Also, Riihimäki e-book and Carnival from Sweden e-book.
Sowerby e-books—three volumes available
For all info see http://www.carnivalglassworldwide.com/
Copyright G&S Thistlewood

Support the Glass Message Board by finding glass through glass-seek.com


Offline Leni

  • Members
  • **
  • Posts: 2273
Another Schmetterling question for Pamela
« Reply #14 on: June 09, 2006, 08:37:10 AM »
This is absolutely fascinating!   :shock:  :D  Thank you so much Pamela!  And to Ivo for the translation.  I was about to copy and paste the lot into Babelfish when I scrolled down and saw Ivo had translated it already.  Many thanks indeed!   :D

From my reading of the emails from Mr Maerhoff, I conclude that the early 'Schmetterling's, and the other Walther items with part matt and part clear surfaces, were produced by the laborious 'brush' process, whereas 'all-over-satinised' objects were dipped.  Presumably, later the 'brush' process was abandoned in favour of the 'dip' process.  

However, as I read it, Mr Maerhoff is not explicit on this  :shock:  :?  Does his reference to
Quote
the fact that other decorator firms and glass works with a high capacity satination department, did third party work for other glass suppliers, also before 1945 and also abroad
imply that Walther may also have sent pieces for satinisation elsewhere in the pre-war years?  Would this include the 'Schmetterling'?

What a pity you did not get a chance to talk to him, Pamela!  Hopefully some time you will be able to renew your correspondence with him and clarify the little mysteries which remain!  

Thank you again for sharing this information with us, and if you do communicate with Mr Maerhoff again, please convey our gratitude to him also!   :D
Leni

Support the Glass Message Board by finding a book via book-seek.com


Offline Frank

  • Author
  • Members
  • ***
  • Posts: 9508
  • Gender: Male
    • Glass history
    • Europe
    • Gateway
Another Schmetterling question for Pamela
« Reply #15 on: June 09, 2006, 09:13:02 AM »
That is what I understood Leni. There are a lot of companies that do 'afterwork' on glass and outsourcing is very common. Refinery = Decorating shop.

With this info and that in the Chance thread, the knowledge on post blowing glass finishing is being expanded quickly. Perhaps time for Ivo to expand his work to decorating companies too :P

Support the Glass Message Board by finding glass through glass-seek.com


Offline Ivo

  • Author
  • Members
  • ***
  • Posts: 8228
  • Gender: Male
Another Schmetterling question for Pamela
« Reply #16 on: June 09, 2006, 09:52:16 AM »
Quote from: "Frank"
Perhaps time for Ivo to expand his work to decorating companies too


spare me I'm still traumatised from the last round!

Support the Glass Message Board by finding a book via book-seek.com


Offline pamela

  • Members
  • **
  • Posts: 2577
  • Gender: Female
    • Pressed Glass 1840-1950
    • Hamburg, Germany
    • http://www.pressglas-pavillon.de
Another Schmetterling question for Pamela
« Reply #17 on: June 09, 2006, 05:14:19 PM »
Ivo: thank you so very very much for an absolutely perfect translation  :D That was more than quick and I wish you recover from that trauma soon  :oops:

I invited him and his wife again to come to Hamburg perhaps in autumn. I know him personally since they joined all other three meetings in Regensburg 2003, Radeberg 2004 and Saarland+France 2005.

I'll let you know and return to this thread earliest.
Pamela
Die Erfahrung lehrt, dass, wer auf irgendeinem Gebiet zu sammeln anfängt, eine Wandlung in seiner Seele anheben spürt. Er wird ein freudiger Mensch, den eine tiefere Teilnahme erfüllt, und ein offeneres Verständnis für die Dinge dieser Welt bewegt seine Seele.
Experience teaches that anyone who begins to collect in any field can feel a change in his soul. He becomes a joyful man filled with a deeper empathy, and a more open understanding moves his soul.
Alfred Lichtwark (1852-1914)

Support the Glass Message Board by finding glass through glass-seek.com


Offline Glen

  • Author
  • Members
  • ***
  • Posts: 2903
  • Gender: Female
    • Carnival Glass Research and Writing
Another Schmetterling question for Pamela
« Reply #18 on: June 09, 2006, 06:35:36 PM »
I have noted before (see my message above) that I have all-over matt Walther items that I can only see in the earlier Walther catalogues - thus it seems to me that fully matted pieces were made in the 1930s.

I have been studying the Walther catalogues again with specific reference to the Schmetterling vase (I also looked at the Windsor vase for interest) - here are my findings.

1935
Vase 36194 Schmetterling is shown described as "All matted" in 4 languages:
ganz matt
tout mat
all matted
todo mateado

1936
Schmetterling is shown and described as "fully matted" in 4 different languages.

Windsor Vase also shown and described as "with figures matted and inset" in 4 languages

1958
Schmetterling is shown in what appears to be a partially matted finish  - the figure looks matt, the rest of the vase is not, however I can't make out the words, so can't confirm.

1965  
The Schmetterling vase is described as "partially matted" in German and English.

The illustration shows the female figure as matt and the rest of the vase as not matt.

The Windsor vase is described as "with matted figures" in German and English.

You can see the images here:
http://www.geocities.com/carni_glass_uk_2000/Schmetterling.html

My Conclusion
Based on the catalogue evidence -

The Schmetterling vase was made in the 1930s with an all over matt (frosted) treatment.

The Schmetterling vase was made later, certainly in the 1960s, in a "partially matted" treatment (the figure is matt - the rest of vase isn't)

The Windsor vase appears to have been made in the 1930s and 1960s with the figures matted.

An all matt treatment on Walther items is not, by itself, indicative of more recent production.

Glen
Just released—Carnival from Finland & Norway e-book!
Also, Riihimäki e-book and Carnival from Sweden e-book.
Sowerby e-books—three volumes available
For all info see http://www.carnivalglassworldwide.com/
Copyright G&S Thistlewood

Support the Glass Message Board by finding a book via book-seek.com


Offline pamela

  • Members
  • **
  • Posts: 2577
  • Gender: Female
    • Pressed Glass 1840-1950
    • Hamburg, Germany
    • http://www.pressglas-pavillon.de
Another Schmetterling question for Pamela
« Reply #19 on: June 09, 2006, 09:11:12 PM »
Thank you Glen, that's great, but what remains still unconfirmed are the clear white glasses sprayed to colour - who did that in England, Australia and perhaps elsewhere than Saxonia?
Pamela
Die Erfahrung lehrt, dass, wer auf irgendeinem Gebiet zu sammeln anfängt, eine Wandlung in seiner Seele anheben spürt. Er wird ein freudiger Mensch, den eine tiefere Teilnahme erfüllt, und ein offeneres Verständnis für die Dinge dieser Welt bewegt seine Seele.
Experience teaches that anyone who begins to collect in any field can feel a change in his soul. He becomes a joyful man filled with a deeper empathy, and a more open understanding moves his soul.
Alfred Lichtwark (1852-1914)

Support the Glass Message Board by finding glass through glass-seek.com


 

SMF spam blocked by CleanTalk
Visit the Glass Encyclopedia
link to glass encyclopedia
Visit the Online Glass Museum
link to glass museum


This website is provided by Angela Bowey, PO Box 113, Paihia 0247, New Zealand